Handelsbetingelser

Senest opdateret 24-02-2022   

1. Generelt

1.1

Disse handelsbetingelser gælder for en privatpersons aftaler om køb af varer på hjemmesiden apoteket-online.dk. Det er en betingelse for køb af receptmedicin og håndkøbslægemidler, at du er fyldt 15 år. Dog skal du være fyldt 18 år ved køb af f.eks. smertestillende lægemidler og visse midler mod transportsyge (nærmere betegnet håndkøbslægemidler i udleveringsgruppen HX18). Købsaftaler indgås på dansk. 

1.2

Når du køber varer på apoteket-online.dk, kan du vælge hvilket apotek, du ønsker at handle med. Du handler altid med et bestemt apotek. Det apotek, som du handler med, fremgår af hjemmesidens top og bund. Brug af ”vi” eller ”os” nedenfor er synonymt med det apotek, som du har valgt at handle med. Du har valgt at handle hos:

Fensmark Løve Apotek
CVR: 29343098
Næstvedvej 2A, st., 4684 Holme-Olstrup
Tlf.: 88440031
012fa@apoteket.dk

Apoteket besvarer henvendelser pr. mail indenfor 1-3 hverdage.

1.3

Hjemmesiden apoteket-online.dk stilles til rådighed af:

A-apoteket F.M.B.A.
CVR: 26905273,
Venlighedsvej 6,
2970 Hørsholm
Tlf. 70 20 78 25
info@a-apoteket.dk

2. Betaling 

2.1

Du kan betale med Visa/Dankort, MasterCard, ApplePay og MobilePay. Vi tager ikke kortgebyrer.

2.2

Beløbet bliver reserveret og trækkes først, når varen afsendes eller udleveres fysik på apoteket afhængig af dit valg af leverings- eller afhentningsmetode. Hvis du har bestilt flere varer, og en af varerne er i restordre, trækker vi først betalingen for denne vare, når varen afsendes.

3. Priser

3.1

Priser på apoteket-online.dk er angivet i danske kroner inklusiv moms. Oven i prisen skal tillægges prisen for fragt. Du vælger fragtformen i slutningen af bestillingsforløbet, og prisen herfor vil fremgå direkte i tilknytning til dit køb samt af din ordrebekræftelse. 

4. Levering

4.1

Vi tilstræber at afsende dine varer 1-3 hverdage efter din bestilling. Såfremt en vare er på fjernlager, må der forventes længere leveringstid. Leveringstiden er derfor imellem 1-5 hverdage afhængig af leveringstype og lagerstatus på de bestilte varer. Lagerstatus fremgår på varens produktside samt af oversigten over indkøbskurven i tilknytning til din bestilling. Du kan vælge mellem følgende leveringsformer:

  • Afhentning på dit valgte apotek eller evt. i apotekets tilknyttede håndkøbsudsalg eller medicinudleveringssteder eller pakkeboks
  • Udbringning med dit valgte apoteks eget bud (bemærk at ikke alle apotekter tilbyder dette)
  • PostNord
  • GLS
  • DAO

4.2

Vi leverer i Danmark. Vi leverer ikke til Færøerne og Grønland.

5. Reklamation

5.1

Som forbruger har du 24 måneders reklamationsret efter købeloven. Det betyder, at hvis varen har en mangel, og du reklamerer rettidigt, har du ret til i første omgang at få varen repareret eller ombyttet. Hvis det ikke kan ske, eller det ikke sker inden rimelig tid, kan du efter omstændighederne få pengene tilbage eller afslag i prisen. En mangel er fx en fabrikations- eller materialefejl, eller en forkert oplysning om varen. Derimod er almindelig slitage, eller skader du selv har påført varen, ikke en mangel.

5.2

Opdager du en mangel, skal du reklamere til os ”inden rimelig tid”. Vi anbefaler, at du reklamerer hurtigst muligt, navnlig hvis der er tale om transportskader. Reklamerer du inden 2 måneder efter, at manglen er opdaget, er det dog altid inden for rimelig tid. Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine rimelige og nødvendige fragtomkostninger.

5.3

Mener du, at varen har en mangel, beder vi dig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er. Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og sørg for at få en kvittering for afsendelse. Gem postkvittering inkl. oplysning om fragtomkostninger samt evt. track- and trace-nummer.

6. Oplysninger om klagemuligheder

6.1

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte admin@a-apoteket.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus.

For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.

Når du handler på en e-mærket webshop, kan du gratis få behandlet din sag - uanset beløbets størrelse. Læs mere her.

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens klageportal her - http://ec.europa.eu/odr

6.2

Hvis du vil klage over apotekets service kan du rette henvendelse til Apotekernævnet, Bredgade 54, 1260 København K. Du kan klage til Apotekernævnet via almindelig post til adressen Bredgade 54, 1260 København K, via e-mail til apotekernaevnet@apotekernaevnet.dk og via en klageformular, som du finder på Apotekernævnets hjemmeside www.apotekernaevnet.dk.

7. Behandling af personlige oplysninger

7.1

Med henblik på at gennemføre din bestilling og levere dine varer, indsamler og behandler vi diverse personlige oplysninger om dig. Du kan læse mere herom i vores persondatapolitik, som kan tilgås her.

8. Fortrydelsesret

8.1

Du har fortrydelsesret i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens regler herom. Bemærk, at der er visse undtagelser til din fortrydelsesret. Din fortrydelsesret gælder ikke for:

  • køb af lægemidler eller håndkøbslægemidler;
  • varer, som er forseglede, og som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter levering, fx cremer, produkter til personlig hygiejne, kosmetik, helsekostprodukter, fødevarer, m.v.

8.2

Med undtagelse af ovenstående, har du ret til at fortryde en aftale uden begrundelse inden for 14 dage. Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse. Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren) får den sidste vare i fysisk besiddelse. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag. Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

8.3

Du fortryder dit køb ved at give os besked herom. Du kan f.eks. sende en e-mail eller en fax, hvor du oplyser, at du fortryder til:

Fensmark Løve Apotek
Næstvedvej 2A, st., 4684 Holme-Olstrup
Tlf.: 88440031
Fax: 55772330
012fa@apoteket.dk 

8.4

Du kan ikke fortryde ved at nægte at modtage varen eller ved at undlade at hente den uden samtidig at give besked om, at du fortryder.

8.5

Du kan benytte forbrugeraftalelovens standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk. Fortrydelsesformularen bliver sendt til dig sammen med ordrebekræftelsen og kan tilgås her.

9. Returnering af varen og returomkostninger samt tilbagebetaling ved fortrydelse

9.1

Hvis du har fortrudt købet af en vare, skal du sende eller aflevere varen til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling. Du skal selv betale for returnering af varen eller aflevere varen til det pågældende apotek.

9.2

Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger. Det gælder dog ikke i følgende tilfælde: 

  • Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne. 
  • Hvis du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder, får du dog ikke merudgiften refunderet.

9.3

Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varerne er returneret. Vi gennemfører tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

10. Afprøvning af varen og emballage

10.1

Du hæfter kun for en evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.

10.2

Du må normalt undersøge varen på samme måde, som man kan og må i en forretning, men du må ikke tage den i brug. Hvis du har brugt den på en måde, som man ikke må eller kan i en forretning, og vi ikke kan sælge den igen, eller ikke kan sælge den til fuld pris igen, må du regne med, at vi fratrækker værdiforringelsen i det beløb, du skal have tilbage. Hvis varen ikke længere har en handelsværdi, tilbagebetaler vi ikke købsbeløbet. Vi anbefaler, at du sender varen tilbage i original emballage. Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen. Du bør endvidere sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.

11. Værneting, klagemuligheder, m.v.

11.1
Din aftale om køb af varer på hjemmesiden apoteket-online.dk er underlagt dansk ret. Eventuelle tvister skal indbringes for de danske domstole. Du har også mulighed for at anvende klagemulighederne beskrevet under punkt 6 ovenfor.

12. Udløb på tilskud til medicin (CTR)

12.1

Tilskudsåret starter den dag, du første gang køber medicin.

Fem dage før dit CTR tilskud udløber, vil du blive gjort opmærksom på det ifm. bestilling af medicin på Apoteket-online.dk. 

På apoteket behandler vi dit online receptkøb hurtigst muligt, men kan ikke garantere tilskuddet på din receptmedicin, hvis du handler kort tid før dit CTR tilskud udløber. Såfremt du vil være sikker på, at dit receptkøb bliver foretaget i nuværende tilskudsår, anbefaler vi, at du handler på dit fysiske lokale apotek.

Du er naturligvis velkommen til at gennemføre dit receptkøb online – og såfremt ordren først bliver behandlet i nyt tilskudsår, vil du modtage en ny betalingsanmodning. Bemærk! Skal dit online receptkøb af en given årsag afhentes på apoteket, er det vigtigt, at det sker inden dit CTR tilskud udløber, for at vi kan garantere tilskuddet.

Du kan læse mere om CTR, tilskud og sygesikring HER.

Du kan høre mere om tilskuddet til medicin HER